Zonder water is er geen leven op aarde mogelijk. In ons waterrijke Nederland is leren zwemmen dan ook van belang voor alle kinderen. Elk kind zou van jongs af aan de kans moeten krijgen om spelenderwijs kennis te maken met water. Stromende rivieren en (on)diepe watertjes en water in bakjes en modderpoelen. Water dat de grond in zakt of je schoenen nat maakt. Water dat je lekker kunt drinken en dat zomaar uit de kraan komt: magistraal, hoe kan dat toch?
Binnen de kinderopvang is het aanbieden van (speel)water een onderwerp waar regelmatig teamoverleg voor nodig is. Veel gehoord punt: water is gevaarlijk want een kindje kan erin verdrinken. Daarnaast is het feit dat kinderen vies worden van water een veelgehoord argument om niet naar buiten te gaan bij regen of na het spelen met zwembadjes of de sproeier. Het aankleden met regenbroeken en laarsjes en het schoonmaken achteraf van de kinderen en de kleding wordt als tijdverlies en veel werk voor de pm’er benoemd.
‘Lekker in ondergoed en blote voeten naar buiten kan een waar waterfeest opleveren’
Vanuit pedagogisch oogpunt is het voor een jong kind echter wel van belang om op een positieve, regelmatige manier in aanraking te kunnen komen met water. Kinderen kunnen zo spelenderwijs met de vele kanten van ongrijpbaar en bewegend water in aanraking komen. Neem het kennismaken met water als punt op in de pedagogische visie en formuleer de team-vraag positief: “Hoe kunnen we onze kinderen op een veelzijdige en positieve manier met water en regen in aanraking laten komen?”
Net zoals het voelen van de natte grond stimuleren de frisse, vochtige lucht en druppende struiken na een regenbui een gezonde zintuigontwikkeling. De wereld lijkt opeens echt heel anders dan voor de bui! Zijn de kinderen druk en opgewonden door de regen of de zomerse sproeier die aangezet is? Maak gebruik van hun ontdekkingsdrang en vergeet laarsjes of regenbroeken: lekker in ondergoed en blote voeten naar buiten kan een waar waterfeest opleveren.
Nu hoor ik u al denken: “en in de winter dan?” Neem de tijd en maak van het aantrekken van de regenkleding een zelfstandigheidstraining. Lukt het aankleden niet zo goed? Lach er samen om en stimuleer om elkaar te helpen.
Weer naar binnen en alle laarzen vies? Zet een waterbak buiten waar de kindjes een-voor-een in mogen staan en kijk: het meeste zand is er al af. Trouwens….samen de vloer schoonmaken kan ook een vrolijk spelletje zijn, het is maar hoe je het brengt!